Piata de publicitate in lift se va situa in jurul valorii de 1 milion euro in 2009,
acest mediu ramanand unul de nisa, a carui pondere in totalul bugetelor pentru indoor
nu depaseste 15%, au estimat pentru BizCity specialisti din industrie.
“Pentru 2009 se prevede o consolidare a acestei pietei cu tranzactii in jurul aceleiasi
sume totale de 1 milion de euro [ca in 2008]. Intr-un scenariu ceva mai optimist se
poate preconiza si o usoara crestere, deoarece oferta de spatii publicitare in lift e
din ce in ce mai atractiva, in termeni de suporturi si acoperire”,
a declarat Catalina Murariu, brand manager Elevate.
In ceea ce priveste modul in care aceasta piata va fi afectata de criza financiara,
specialistii vorbesc despre o evolutie pozitiva, controlata in special prin amplasari
ale suporturilor publicitare in spatii cu trafic intens. Totusi, reprezentantul Invent Media
atrage atentia asupra faptului ca bugetele de comunicare s-au diminuat, in unele cazuri,
cu pana la 70% fata de valorile anului 2008.
Tarifele agentiilor sunt estimate a ramane la aproximativ acelasi nivel ca anul trecut,
insa va exista o flexibilitate crescuta la ofertare, iar discounturile ar putea fi
mai generoase decat anii precedenti.
Costul unei campanii de publicitate in lift poate ajunge la 5.000 euro pentru o luna de
expunere in lifturi din cladiri de birouri, cu impact asupra a aproximativ 25.000 de
privitori unici, dintr-o zona de public extrem de targetat, activ, cu venituri medii si
mari, potrivit Catalinei Murariu.
Pentru clientii care vizeaza insa un public mai larg si eterogen, costurile pot atinge
10.000 euro pe luna, in zona rezidentiala, cu 100.000 de privitori unici. Exista totusi
si campanii mai ieftine, cele de proximitate, potrivite pentru promovarea unui magazin,
a unui restaurant sau a unei clinici, unde bugetele sunt in jurul a 1.500 – 2.000 euro.
Clientii sunt insa de multe ori neincrezatori in eficienta unei campanii indoor,
argumentand mai ales prin faptul ca ca presa se adreseaza unor mii si chiar zeci
de mii de cititori care vad o anume reclama.
Rata de memorare a unui mesaj pe indoor este de peste 90%, iar persoanele care vad o reclama
pot numi, fara o lista ajutatoare, brandul respectiv si mai mult de 80% din informatia citita.
In plus, publicitatea in lift ofera avantajul lipsei de repetitivitate si a altor reclame sau
factori care sa distraga atentia de la respectivul mesaj.
Cei mai activi clienti pentru publicitatea in lift sunt companii din domeniile auto,
telecomunicatii, si bunuri de larg consum, insa exista si clienti din industrii precum
tamplarie PVC.
“Un efect indirect al crizei este modificarea partiala a profilului clientilor si, implicit,
a topului principalilor investitori in publicitate. Anul trecut extrem de activ a fost
domeniul imobiliar, dar in 2009 clientii din imobiliare sunt cvasi-absenti”,
precizeaza Catalina Murariu.
In cazul Elevate ponderea veniturilor raportate la tipul spatiului a fost de aproximativ 60%
din zonele rezidentiale si 40% din cladiri de birouri, pentru 2009 fiind estimata
o echilibrare a acestui raport.
Pentru anul in curs, este asteptata o crestere a ponderii bugetelor alocate pentru cladiri de
birouri si blocurilor rezidentiale in totalul pietei celor trei tipuri de cladiri – rezidentiale,
de birouri si centre comerciale.
In prezent, 95% din piata de publicitate in lift are la baza panoul publicitar, restul de 5% fiind
diferite alte tipuri de suporturi casete, plasme.
Elevate, companie de publicitate prezenta in centre de afaceri, zone rezidentiale si hoteluri,
acopera peste 50% din totalul pietei, potrivit estimarilor proprii. Cifra de afaceri a companiei
a fost de 1,7 milioane lei anul trecut, la care se adauga francizatii Elevate din cele mai mari
orase din tara, pentru 2009 tinta fiind un nivel similar al veniturilor.