Sursa: cotidianul.ro
Spatiul virgin de reclame devine inexistent. Indivizii se lovesc de branduri oriunde si-ar intoarce privirea.
Publicitatea calca tot mai des pe cai neconventionale, mai ales acolo unde metoda clasica a inceput sa scirtiie. Biletele de transport in comun poarta acum pe umeri nume grele de companii, iar ouale de Paste imbraca branduri multinationale. Motivul: costuri mai mici si un impact percutant chiar in moalele publicului flamind de servicii.
Controlorii rup imaginea firmelor
“Clientii nostri se plangeau ca s-au saturat de investitii in media obisnuita si ca ar fi dispusi sa cheltuiasca foarte multi bani pe alte zone”, spune Liviu Alexa, director general la Fabrica de Imagine, firma clujeana care a lansat in aprilie conceptul “cauta-ne.ro” – forma de advertising pe spatele biletelor de transport in comun. “Am semnat contracte de exclusivitate cu regiile de transport din mai multe judete. Le-am propus un parteneriat prin care sa impartim profitul in procente”, povesteste Alexa, care se lauda cu o acoperire in judete precum Cluj, Bihor, Arad, Timis, Brasov, Alba, Satu-Mare si Salaj. “In acest moment, putem pune jos pentru un client oarecare 5.000.000 de bilete de transport in comun pe luna”, intareste directorul general. Tariful este de 0,008 euro pe bilet, iar in judetul Cluj o zi de reclama de acest gen costa in jur de 300 de euro. Publicul-tinta aduna persoane intre 17 si 65 de ani, mai mult de jumatate avind salarii intre 1.100 si 1.700 RON pe luna. Plecind de la un studiu al firmei, care arata ca peste 70% dintre calatori privesc cu ochi buni aceasta initiativa, companii nationale si multinationale, gen Vodafone, s-au aratat interesate de acest suport media. “Ofertam in primul rand topul celor mai importante 100 de firme din judet si al primelor 300 de companii din Bucuresti”, se mandreste Alexa.
Enescu la telefon
Neconventionalul publicitar nu inseamna insa numai spatii inedite de a-ti afisa brandul. El inglobeaza, de asemenea, manifestari si experimente prin care indivizii interactioneaza cu brandurile intr-un mod neobisnuit. “In publicitate e ca in medicina. Daca ai luat trei pungi de medicamente si nu ti-a trecut, incerci dupa, sau in mod paralel, si un bioenergetician. Daca in medicina mai poate fi vorba despre Placebo, in marketing nu prea”, defineste subiectul Serban Alexandrescu, unul dintre mai-marii agentiei de publicitate Headvertising. “Apelam la forme de publicitate neconventionala atunci cind bugetul nostru este prea mic pentru un impact substantial prin formele clasice. Sau cind pe mediile pe care le foloseste de obicei clientul respectiv e inghesuiala prea mare”, mai spune Alexandrescu. In consecinta, firma bucuresteana a pus in forma anul acesta conceptul de comunicare neconventionala “Rock and Roll”, initiativa care, printre altele, a adus in portofoliul companiei Orange concursul “Se cauta Enescu”, axat pe vinarea tinerelor valori ale muzicii clasice, si “Maratonul de Film”. “Rock and Roll” inseamna miscare pentru brandurile sedentare, care stau lipite la nesfirsit pe mass-media si nu ies afara sa se joace cu consumatorii”, arata Alexandrescu. Acest lucru se observa si in actiunile agentiei anterioare noului concept, un exemplu fiind jocul web “Micul avocat”, conceput pentru dezvoltatorul de software legislativ Indaco, care, spune Alexandrescu, a functionat mult mai bine decit campania cu bannere clasice. Totodata, repertoriul de avangarda al Headvertising mai numara autocolante de lipit pe ouale de Paste pentru Hollywood Multiplex, o carte de povesti pentru Antena 1 sau lozuri razuibile pentru Mercedes Benz. “Singura sansa pe care o ai e sa variezi atit mesajul, cit si canalele prin care il comunici. Trebuie sa fii tot timpul cu un pas inaintea vaccinului. Plictiseala publicului este moartea eficientei comunicarii publicitare”, da verdictul seful creativ de la Headvertising.
Cu degetul apasat pe brand
Pentru ca romanii sa nu ofteze plictisiti in lift, Elevate Media s-a decis in aprilie 2005 sa creeze si in cabinele cu butoane un mediu ambiant pentru publicitate, pe care Tudor Maxim, directorul firmei, il vede “lipsit de stimuli vizuali si auditivi”, asigurind o rata de memorare mai mare decit in alte medii. “Am considerat ca este o buna oportunitate pentru companii sa isi transmita mesajele publicitare mai direct si mai eficient. In acelasi timp, am urmarit sa adaugam valoare unui spatiu anost si lipsit de culoare”, sustine Maxim. Elevate Media ofera reclama pe tablouri de format A3 in lifturile din peste 360 de blocuri de locuinte din Capitala, dar acopera si Timisoara, Arad, Oradea, Cluj-Napoca, Tirgu-Mures si Iasi. Se adauga ascensoarele din anumite hoteluri si cladiri de birouri din Bucuresti, frecventate de persoane de 25 pina la 55 de ani, cu studii medii si superioare si salarii aidoma. Chiar si cei 10.000 de studenti platitori de taxe ai Universitatii Romano-Americane din Capitala se inscriu in targetul firmei. “Am vorbit cu asociatiile de locatari si in rest cu administratiile. E un fel de parteneriat in care noi platim o chirie”, spune Andreea Brodocianu, Account Manager la Elevate Media. Dintre clientii dispusi sa se vada in ramele din lifturi fac parte mai ales constructorii auto, posturile de radio si portalurile web.
In picuri de reclama
Farmecul toaletelor publice a furat de ani buni ochii publicitatii. Pornind de la o idee americana nascuta acum 30 de ani, plasatorul de reclame bucurestean Oops Media a pasit pe piata neconventionala din Romania in 2001, sub sloganul “Give piss a chance”. Firma isi promoveaza clientii in toaletele localurilor din Bucuresti si din tara prin intermediul unor postere inramate in tablouri de aluminiu, cu tarife care pot varia de la 15 la 65 de euro bucata. “Preturile depind foarte mult de elementele campaniei, de durata, de numar de rame. Raspundem insa tuturor cererilor, astfel incit chiar si o singura rama poate fi considerata campanie”, asigura Lucian Toma, unul dintre reprezentantii firmei. Reteaua de clienti incepe de la televiziuni, companii de telefonie mobila si fixa, firme de medicamente si de produse cosmetice pina la branduri auto, reviste si bauturi. Un studiu de piata de pe site-ul Oops releva ca 94% dintre cei chestionati agreeaza aceasta forma de publicitate, toaletele alese fiind frecventate de la elevi pina la oameni de afaceri, cu virste intre 15 si 55 de ani si venituri peste medie. “Sint totusi si persoane care considera ca a intra cu reclama in toalete nu ar fi o idee buna pentru brandurile lor. Ei bine, nu intra in “toaleta”, intra exact in vizorul clientilor produselor lor”, garanteaza Toma.
Marcile din vitraliile Occidentului
Neconventionalele autohtone constituie insa pentru occidentali lucruri de mult stiute si acceptate. Advertisingul vestic a iesit nu numai din tipare, dar si din limitele tabuurilor cele mai intime. Globat.com din Los Angeles si-a cumparat pe eBay dreptul de reclama pe ceafa unui tinar de 25 de ani, tata a trei copii. Compania americana Cedant Car Rental Group a apelat la 177 de bloguri pentru a promova un concurs de cautat prin gunoaie, iar Henkel Spic India a lansat o campanie prin care imprastie o noua mireasma Fa prin conductele de aer conditionat de jur imprejurul standului de bilete al unui cinematograf din Chennai. De altfel, o gama larga de firme si companii din Statele Unite sint specializate in a face publicitate in scoli, pe cosurile de gunoi, pe podelele si tavanele mall-urilor, pe gazoane sau pe scaunele autobuzelor. Altele prefera sa isi confere un plus de imagine pe tichetele de imbarcare si pe tavile de mincare folosite in avioane. Iar pentru a pune capac, Raoul Balai, student in Amsterdam, a pus pe roate un site care ofera exemple de publicitate neconventionala pe coapsele si intre cupele sutienelor prostituatelor, pe trupurile animalelor de la Zoo si pe vitraliile si podelele bisericilor.