Reclama de care nu ai cum sa fugi

Sursa: adevarulonline.ro

Panourile publicitare plasate in interiorul cladirilor, asa-numitul “indoor advertising”, impanzesc lifturile, saloanele de cosmetica si toaletele. Retelele s-au extins si in tara. Cu investitii initiale de cateva mii de euro, pionierii activitatii au cucerit pozitii strategice in batalia pentru o piata in formare.

Daca vreti sa instalati un panou de reclama intr-unul dintre lifturile bucurestene din centrul Bucurestiului, trebuie sa asteptati pana in luna martie. Firma Elevate a dezvoltat rapid o retea de 3.000 de panouri in 1.500 de amplasamente din Capitala si din tara. Dezvoltarea rapida a fost esentiala. Tudor Maxim, managing director al Elevate, vede extinderea retelei ca pe o lupta de gherila, de cand au inceput sa apara concurentii. Fiecare pozitie cucerita inseamna un avantaj greu de depasit de catre nou-veniti. Daca ai deja o retea de 400 de scari in centru cu un contract pe 5 ani, nu prea mai are cum sa intre o firma in aceeasi zona, apreciaza Maxim.

Cu o mica intarziere fata de planul de afaceri, reactia pietei a fost cea preconizata. Marea realizare este ca suntem prezenti in alte 12 orase din Romania, printr-o solutie foarte buna, prin franciza, arata Maxim. Taxa de intrare in retea este de 3.000 de euro. Alte costuri nu exista. Veniturile din campaniile nationale pe care Elevate le deruleaza prin intermediul partenerilor din tara se impart in mod egal cu acestia. Pentru campaniile locale, veniturile raman ale francizatilor. intreprinzatorul a primit deja mai multe propuneri de a-si vinde afacerea si a vandut o parte catre compania Elmec, cunoscuta mai ales pentru comertul cu imbracaminte si incaltaminte sportiva.

Cu opt angajati, firma preconizeaza pentru acest an o cifra de afaceri de aproape 100.000 de euro, desi planurile initiale vizau 150.000. Ceva sanse sa ne apropiem de tinta exista, ne spune Maxim. Planul pentru anul viitor este sa extinda afacerea in alte tari, poate tot in franciza. Suma investita initial, pana la obtinerea primelor venituri, a fost de aproximativ 6.000 de euro. Profiturile au fost apoi permanent investite pentru extinderea retelei. Rata de profit este de aproximativ 30%.
Pana ajungi la un nivel de organizare sa poti controla bine toate procesele e multa munca, dar apoi e usor de administrat, ne dezvaluie Maxim. Una dintre dificultati a fost vandalismul, lunar fiind necesara inlocuirea a 5% dintre panouri.
A rezistat ispitei de a se extinde cu panouri in scari de bloc, de teama de a nu-si pierde identitatea si pozitionarea. A intrat totusi in “phone shop-urile” de telefonie internationala, centre de la care poti suna in strainatate platind tarife avantajoase.
Plasarea unui afis intr-un lift de bloc costa 28-40 de euro pe luna, de la preluarea machetei si pana la rapoartele de monitorizare. Cea mai scumpa reclama este platita pentru lifturile Bucharest Financial Plaza, 250 de euro pe luna.

[…]

Un client in minus, un concurent in plus

Potentialul afacerii a atras atentia si altor jucatori. Elevate a pregatit o campanie pentru dealerul auto Meridian. Dupa mai bine de o luna de pregatiri, cu planuri detaliate despre dezvoltarea retelei conform cerintelor clientului, afacerea a picat. A aparut insa o noua companie de panotaj interior sub numele Ascend Media, care deruleaza o campanie pentru… Meridian. “Ne-au tinut fara sa semnam contractul mai bine de o luna si jumatate, ca in timpul acesta sa poata lua toate informatiile, sa ne tina in loc, sa nu dezvoltam, pentru ca ei sa se apuce sa contracteze.” Le-a recomandat pana si furnizorul de rame. Persoanele care negociau contractul din partea Meridian fac parte acum din echipa Ascend. Reprezentantii celor doua firme nu au dorit sa comenteze. “Ne-am invatat lectia. Sa semnam acorduri de confidentialitate pentru orice informatie pe care le-o transmitem clientilor”, ne spune Maxim.

Avantajele publicitatii “de interior”, pe scurt:

Reclama in lift:

– mesajul publicitar nu este intr-o mare aglomerare de stimuli vizuali
– frecventa mare de expunere – 4 ori/zi, in medie

Reclama in salon:

– ramele/posterele sunt plasate exact in raza vizuala a clientului, pe oglinda sau langa oglinda
– expunere lunga; media calculata de Salon Style Media este de 54 de minute pentru fiecare client

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.